Argentinië & Chili

Gemaakt op zondag 07 april 2013

En toen zaten we al weer op de helft van onze reis. Qua dagen, maar ook qua landen. De meer ontwikkelde landen Brazilië, Argentinië en Chili laten we achter ons om de laatste twee maanden door te brengen in Bolivia, Peru en Ecuador. Aan de ene kant is de tijd ontzettend snel gegaan, maar aan de andere kant is het ook heel bijzonder wat we allemaal al hebben meegemaakt, gedaan en hoeveel leuke mensen we al hebben ontmoet. En dan te bedenken dat we nog een helft te gaan hebben. We hebben er zin in. Ondanks dat we af en toe toch wel een beetje heimwee hebben naar een lekker blokje kaas of een broodje filet american  en ons huisje met een heerlijke douche en natuurlijk alle familie, vrienden en collega’s toch wel een beetje beginnen te missen, willen we nog lang niet naar huis. Vooral niet als we horen dat het in Nederland nog steeds verschrikkelijk weer is (we hebben al wat warmte jullie kant op gestuurd) en wij met een heerlijk wijntje in het zonnetje op het terras zitten.

De afgelopen weken hebben we weer veel prachtige, maar ook heel verschillende landschappen en steden gezien. Na ons laatste reisverslag waren we aangekomen in Pucon. Een leuk stadje in Chili, aan het meer met als belangrijkste attractie de actieve vulkaan Villarrica van bijna 3 kilometer hoogte. Deze vulkaan kan beklommen worden met als eindpunt de krater, waar nog veel rook en gassen uitkomen. Een behoorlijk pittige trek, waarbij lang iedereen niet het eindpunt haalt. Het eerste stuk loopt omhoog via stenen en lavazand. Vanaf ongeveer 1900 meter is het stijgijzers onder de schoenen binden en de route vervolgen op de gletsjer. Elise is na 2500 klimmen gestopt, maar Raymond heeft met veel doorzettingsvermogen de top weten te bereiken. Het leukste van de dag is misschien wel de terugweg op de gletsjer, je met enorme snelheden naar beneden laten glijden. Een stuk waar we de heenweg 1,5 à 2 uur over gedaan hebben en nu stonden we met 5 à 10 minuten weer onder aan de gletsjer. Erg gaaf. ‘S avonds was het tijd om bij te komen in de hotsprings, een heerlijk ontspannende afsluiting van een zware dag.

Na Pucon was onze planning om een paar dagen door te brengen op het strand  net onder de hoofdstad van Chili. Ondanks dat het prachtig weer was, was het water helaas nog veel te koud om in te zwemmen. Gelukkig was het plaatsje zelf, Valparaiso, een erg leuk plaatsje verspreidt over 42 heuvels, en hebben we ons hier erg goed weten te vermaken. Wandelend door de smalle straten met de gekleurde huizen en de vele graffiti en met de verschillende, meer dan 100 jaar oude liften van de ene naar de andere heuvel zoeven,  is toch ook wel een heel leuk tijdverdrijf. Vooral de wijk waar afgelopen jaar de wereldkampioenschappen Graffiti gehouden zijn, was erg bijzonder.

Sinds we op reis zijn, hebben we al op ontzettend veel verschillende plekken geslapen. In nachtbussen en boten, maar voornamelijk in hostels, B&B’s en hotels. De een beter dan de ander, maar over het algemeen prima, gezellige plekken waar we niks over te klagen hebben. Meestal boeken we de hostels etc. een dag of twee van te voren via een van de online boekingssites waarbij er nog ruim aanbod is. Na Valparaiso zouden we Pasen doorbrengen in Mendoza, de wijnstreek. Omdat we al gehoord hadden dat Pasen erg belangrijk is voor de Argentijnen en er dan ook massaal op uittrekken waardoor alle hotels en hostels snel vol zijn, hebben we 2 weken van te voren een leuke hostelletje geboekt. Echter toen we een paar dagen van te voren naar het hostel opbelde om iets te wijzigingen, kregen we opeens te horen dat we helemaal geen boeking meer hadden, dat deze gecanceld was, omdat ze vol. Zonder ons daar van op de hoogte te brengen. Fijn…. Vooral omdat er op dat moment echt nergens meer een slaapplek te vinden was. Na veel zoeken hebben we uiteindelijk een relatief dure slaapplek gevonden, een bovenverdieping bij een oud vrouwtje thuis. Helaas was dit ook gelijk de slechte slaapplek van onze reis. Een klein muf kamertje met een stapelbed, waarvan de onderste lattenbodem kapot was zodat Raymond min of meer op de grond lag en een combi badkamer van 0,5m bij 0,5m waarbij een oude verroeste douchekop boven de wc. Dat betekende dus staan op de wc om te douchen. Omdat er geen alternatieven waren, hebben we maar genomen zoals het was, en voornamelijk tijd buiten het appartement doorgebracht met prachtig weer. Helaas begon het de laatste avond opeens heel hard te regenen en zochten kakkerlakken een droog plekje. Want toen we ‘s avonds laat terug kwamen, hadden we er een heleboel kamergenoten bij. Minimaal 6 kakkerlakken kropen er vrolijk rond. Oke… wat waren we blij dat we ‘s ochtends vroeg met de bus naar onze volgende bestemming, Salta konden.

Maar buiten het appartement hebben we een geweldige tijd in Mendoza gehad. De 1e ochtend hebben we gelijk afgesproken met Thomas en Vera, een duits stel welke we in Antarctica ontmoet hebben. Met hun hebben we de stad rond gelopen en lekker op het terras gezeten om de dag af te sluiten met een aantal flessen wijn bij zonsondergang op een terras op de 10e verdieping van het gebouw. In de loop van de avond kwamen Jeroen en Rob met zijn broer ons ook vergezellen, waardoor we weer een half compleet Antarctica groepje hadden. Dag 2 in Mendoza stond, hoe kan het ook anders en dé wijnstreek van Argentinië, in het teken van wijnproeverijen in Maipu. Samen met Thomas en Vera op de fiets van mr. Hugo behoorlijk wat kilometers afgelegd langs 4 verschillende wijnboerderijen en een olijvenboerderij. Naast rondleidingen en uitleg over het wijnproces, moest natuurlijk overal ook verschillende soorten wijn geproefd worden. De een nog beter dan de ander. Een geweldige dag in een prachtige omgeving met heerlijke wijnen. Dag 3 was een relaxdagje, met heerlijk op het terras zitten en een beetje internetten, maar werd afgesloten met een echte Argentijnse Asado (BBQ) met de lekkerste steaks.

Zoals hierboven al beschreven, is Pasen erg belangrijk voor de Argentijnen. Op goede vrijdag zit alles dicht en daarnaast hebben ze i.p.v. 2 3 paasdagen waarbij ook alles dicht zit en blijkbaar alle pinapparaten ook niet bijgevuld worden. We kregen het toch wel een beetje benauwd toen we nergens geld konden krijgen en we voor eten nergens met creditcard konden betalen. Gelukkig hadden we nog wat Chileens geld over die we uiteindelijk ergens hebben kunnen wisselen.

Onze laatste twee bestemmingen waren Salta (Argentinië) en San Pedro de Atacama (chili). Beide in het noorden en een beetje gelijkwaardig. Hier hebben we diverse dagtrips gemaakt in de omgeving en zo onvoorstelbaar mooie bergen (tot 7 kleuren in 1 berg) metershoge cactussen, lama’s, flamingo’s en zoutmeren gezien. Een omgeving met alleen in het Chileens gedeelte al meer dan 1300 vulkanen. De droogste plek ter wereld en daardoor ook heerlijk warm weer en tevens een prachtige sterrenhemel waarbij de sterren zo dicht bij lijken. Gisteren hebben we een dagtrip gemaakt naar de Tatio Geisers, waarbij het water soms tot meer dan 10 meter hoog uit de grond spuit. De eieren voor het ontbijt werden ter plekke in het kokende water gekookt en aangezien het heel koud was (-12) was er mogelijkheid om op te warmen in een hotspring. De geisers lagen op een hoogte van 4200 meter en helaas had Elise daar ook behoorlijk wat last van hoogte ziekte. Gelukkig ging het snel weer beter toen er weer afgedaald werd. ’s Middag zijn we  naar de maan vallei geweest. Wederom prachtige landschapen, mooie grotten en een prachtige zonsondergang.

En nu kijken we weer vooruit naar de mooie dingen die de komende week op de planning staan. Hier, in San Pedro de Atacama, hebben we een Australisch stel ontmoet. Met hun hebben we een 3 daagse trip over de zoutvlaktes naar Bolivia geboekt. Een trip waar we enorm naar uitkijken, om daarna onze reis te vervolgens en het wat meer primitieve Bolivia.