Boliva – Peru

Gemaakt op zaterdag 27 april 2013

Reizend van de wettelijke hoofdstad Surce naar de grootste stad La Paz, gelegen op +/- 4000 meter hoogte vervolgen we onze reis door Bolivia. Een land waar de culturen nog heel goed zichtbaar zijn, de mensen nog in de mooiste, kleurrijke kleding over straat lopen, maar ook een land wat nog volop in ontwikkeling is.

Aangekomen in La Paz hebben we de stad verkend met de kleurrijke markten, vele pleinen en mooie gebouwen en bekende heksenmarkten. De dag erna, tijdens een city-tour, werd duidelijk dat deze stad ook nog een vrij recente grimmige historie heeft. Nog geen 10 jaar geleden vond hier een revolutie plaats wat overal in de stad zijn littekens heeft achter gelaten. Zo zaten verschillende gebouwen vol met kogel gaten. Ook bijzonder aan La Paz is de gevangenis San-Pedro midden in de stad, naast een van de mooiste parken, waar o.a. Pablo Escobar, een van de grote drugs baronnen van Zuid Amerika vastgezeten heeft en gestorven is. Kenmerkend voor deze gevangenis is dat er geen bewaking binnen is. Het regime is in handen van de gevangenen zelf waarbij van toepassing is, hoe meer geld hoe meer macht en luxe. Van buiten wordt de gevangenis bewaakt.

Dat de bewakers niet alleen de gevangenis in de gaten houden werd ons duidelijk toen een behoorlijk grote indrukwekkende bewaker met een shotgun op ons afkwam. Op een dreigende toon werd ons bevolen de camera’s  inclusief gemaakt foto’s te laten zien. Raymond kon nog net op tijd op het knopje oudste foto’s i.p.v. meest recente drukken. Blijkbaar is de beste bewaker niet echt op de hoogte van zijn eigen stad, want hij zat rustig naar de foto’s van Rio de Janeiro  te kijken en ging hiermee akkoord. Maar het bekende Christus beeld staat toch echt nog steeds in Rio en niet in La Paz.
De city-tour vervolgde zich, met gids, naar een normale no-go area. We kregen hierdoor een goed beeld van de stad. Reizend met lokaal vervoer stonden we even later boven op de berg en hadden we een prachtig uitzicht over de stad.

Vanuit La Paz zijn we verder doorgereisd naar het Titicacameer welke we zowel aan de Boliviaanse  als aan de Peruaanse kant bezocht hebben. Dit meer op ruim 3800 meter, is het hoogst bevaarbare meer ter wereld en heeft meer dan 40 eiland groepen. Vanuit Copacabana zijn we naar het eiland Isla del Sol geweest.
Prachtig om te zien hoe de lokale bevolking hier nog leeft.  Op dit eiland is een wandelroute waarbij we regelmatig restanten van de Inca’s tegen kwamen.

De dag ernaar stond er vanuit Puno (Peru) een 2 daagse tour naar diverse eilanden aan de Peruaanse kant op het programma. De trip begon bij de Uros eilanden, een groep van meer 40 drijvende eilanden die volledig van riet gemaakt zijn. Ook de huizen, boten en andere bezittingen zijn volledig van riet.

Vervolgens werden we afgezet op het eiland Amantani waar onze stand-inn Mama “silvia”voor 2 dagen klaar stond. Na een lange rit over het eiland kwamen we aan bij haar huis, waar we de komende dagen zouden slapen en eten. Omdat er op het eiland tekort is aan groente, vlees en fruit, bestonden de maaltijden 3x per dag voornamelijk uit 10 verschillende soorten aardappelen en rijst.
Op dit eiland leven de mensen terug in de tijd. De afwas wordt gedaan in de rivier, land wordt omgeploegd met behulp van koeien en overal zie je de bevolking in traditionele kleding.
Tijdens onze wandeling ‘s avonds naar de top van de berg om zonsondergang te bekijken, kwamen de mensen terug die de hele dag op het land hadden gewerkt, met de oogst van soms meer dan 50 kilo in de gekleurde doeken op hun rug. Ook al heeft mama Silvia nog zo haar best gedaan na 2 dagen hadden we toch even last van onze maag.

Na het meer stond een van de hoogte punten van onze reis op het programma, namelijk Machu Picchu. Dit is de verborgen Inca stad die nooit door de Spanjaarden ontdekt is en daardoor vrijwel intact gebleven is. Onze reis vanuit Cuzco bracht ons met 6 uur in de bus, 1 uur met de trein en 2,5 uur lopen naar deze stad, 1 van de 7 wereld wonderen toe. Na deze lange rit konden we beiden begrijpen dat deze afgelegen stad nooit door de Spanjaarden gevonden is.

Daar stonden we dan ’s ochtends om half 6 boven, vol spanning te wachten tot de poorten open gingen en we dit wonder konden gaan bekijken. Het was zo indrukwekkend om door deze stad te lopen tussen de prachtige hoge bergen. Uren hebben we hier rondgelopen, de ene plek nog mooier dan de ander omringd door prachtige natuur met veel gekleurde bloemen en her en der lama’s.
Moe maar voldaan kwamen we weer terug in Cuzco, waar we dag hebben kunnen genieten van een prachtige Inca stad, vol mooie gebouwen, pleinen en gezellige winkeltjes en terrasjes.

Nu zitten we alweer in Nazca, onze een na laatste bestemming in Peru vanwaar we een vlucht zullen maken over de Nazca lijnen. Afgelopen week hebben we veel tijd besteedt aan het vervolg van de laatste weken van onze reis. Zo hebben we besloten om nog een bestemming toe te voegen, en zullen we de laatste 2 weken  doorbrengen op de mooie stranden en eilanden van Panama.

Ook is er wat heen en weer geskyped met Nederland en uiteindelijk is vastgelegd dat Sebastiaan (Raymonds broertje) ons vanaf volgende week zondag voor 3 weken komt opzoeken en samen met ons naar de Galapagos Eilanden in Ecuador en Panama zal reizen. Heerlijke vooruitzichten dus, maar eerste nog genieten van laatste weken Peru en Ecuador.

Volgend verslag zal niet van ons tweeën zijn maar van ons drieën.

Tot dan.

Liefs,

Elise & Raymond

#9 george 14-05-2013 17:04

Echt weer een prachtig verhaal, schitterrende foto’s en mooie video’s.
Wat een belevenissen. Geniet er nog maar een paar weekjes van.

#8 Nick Heugen 14-05-2013 06:28

WOW weer schitterende foto’s zwemmen met Tijgerhaaien, rifhaaien, roggen, en zelfs de Bleu footed boobies staan op de foto!!!

#7 Nick Heugen 16-04-2013 06:56

Ha ha jullie hebben veel lol gehad op de zoutvlakte. Bij die van Bolivia is die van Bonneville (usa) natuurlijk een lachertje bij. Mooi he zo’n sterrenhemel? als je maar hoog genoeg zit en weinig licht en lucht vervuiling hebt. Hebben jullie het zuiderkruis nog gezien??

#6 Erik Meussen 15-04-2013 08:04

Wederom prachtige foto’s en leuke getruukte foto’s. Heel leuk om dit te volgen. Veel plezier bij het vervolg van julie reis!

#5 Marga 13-04-2013 21:07

Zijn jullie aan het oefenen voor een reclamespotje. Geweldige foto,s .4sd

#4 Pascal 20-02-2013 19:42

Hahahaha ik zie nu pas bij de foto’s dat wij precies dezelfde hebbem! Dat mannetje met die gitaar en het tango-stelletje ! En ik gok dat Rob A ze ook in hun plakboek hebben! Haha toevallig! BA is een super stad!

#3 lucia 27-01-2013 10:20

Het komt nu wel heel dichtbij.