Panama 2013

Panama

Gemaakt op dinsdag 28 mei 2013

Na ons laatste reisverslag was ons verblijf op de Galapagos nog niet voorbij en konden we nog 3 dagen op deze, ongetwijfeld een van de meest bijzondere eilanden groepen ter wereld, doorbrengen. Deze dagen hebben we gevuld met een bezoekje aan het onderzoekscentrum van Charles Darwin met o.a. mega landschildpadden en een dagtocht naar een ander eiland Isabella. Hier hebben we o.a. pinguïns en flamingo’s gezien en worden de strandstoelen bezet gehouden door de zeeleeuwen. Onze laatste dag zijn we, via een lange wandeling, naar een mooi strand gegaan, waar we kayaks hebben gehuurd om tussen de schildpadden en de stingrays door te pendelen.

Eenmaal terug op het vaste land van Ecuador was het 15 graden kouder en was het zonnetje nergens te bekennen. Even weer wennen dus, maar toch hebben we ons hier erg goed vermaakt met een kabelbaan ruim 2 kilometer omhoog naar een mooi uitzichtpunt over de stad met zijn omliggende vulkanen op een hoogte van 4100 meter. ’s Middags zijn we naar een bijzondere plek met de coördinaten 00’00’00, oftewel het midden van de wereld, op de evenaar geweest. Hier is een heel park en een museum aan gewijd. In dit museum kun je allerlei proefjes doen met water en energie, die aantonen dat je ook daadwerkelijk op deze plek bent, erg grappig om te doen!!

En toen was het tijd om in het vliegtuig te stappen naar onze laatste bestemming, Panama. Omdat we nog twee weken over hadden, hebben we Panama aan ons lijstje van landen toegevoegd om hier de laatste twee weken bij te komen van de reis en te relaxen en de tijd door te brengen in het zonnetje op het strand. Maar helaas, vanuit het vliegveld zagen we al dat alle weilanden vol water stonden en eenmaal aangekomen kwam de regen met bakken uit de lucht. Al snel kregen we te horen dat net een paar dagen ervoor het regenseizoen begonnen was, maar i.p.v. enkel een tropische regenbui per dag bleef het maar regenen en even zagen we onze laatste twee ‘relax’weken in duigen vallen. Gelukkig viel het uiteindelijk best mee en na de 1e twee dagen met regen was het weer goed te noemen met behoorlijk wat zon en slechts af en toe een buitje.

Bij aankomst in Panama hebben we eerst Panama stad verkend. Niet echt een bijzondere stad, maar met een bezoekje aan het Panama kanaal met zijn indrukwekkende sluizen die ervoor zorgen dat schepen via Panama kunnen varen en niet helemaal om Zuid Amerika heen hoeven, hebben we ons goed vermaakt. Ook de wandeling in het Nationaal Park was best leuk, waarbij we een aantal vogels, vlinders en luiaards hebben gezien. Ook erg leuk om te zien zijn de felgekleurde lijnbussen die overal in de stad rijden. De overheid van Panama koopt oude Amerikaanse schoolbussen op en zet deze vervolgens in als lijnbus. De chauffeur is de eigenaar van de bus en doet er alles aan om de bus op te pimpen met zoveel mogelijk kleurrijke schilderingen, felgekleurde lampen etc.

De overige 8 dagen in Panama hebben we doorgebracht op twee verschillende eilandengroepen. De eerste 3 dagen in Bocas del Torro, in het noorden vlak onder Costa Rica. Na een tocht in wederom een nachtbus en nog een klein ritje met de boot kwamen we aan op het hoofdeiland vol barretjes en restaurants waar we de komende dagen bleven slapen. Vanuit hier hebben we dagexcursies naar o.a. star beach, een strand vol met zeesterren, en dolphin bay gemaakt. Prachtige dagen waarin we heerlijk gesnorkeld hebben, op mooie stranden zijn geweest, prachtige felgekleurde papagaaien hebben gezien en her en der een luiaard hebben zien klimmen. Het hoogtepunt in Bocas was waarschijnlijk dat we tijdens de terugtocht in de boot in een enorme school met dolfijnen terecht kwamen die zo’n 20 minuten om de boot heen bleven springen.

Vanuit het redelijk toeristische en levendige Bocas zijn we doorgegaan naar de San Blas eilanden. Een eilandengroep van ruim 365 eilanden (voor elke dag 1 zoals men zegt) die bewoond worden door de Kuna indianen. De indianen wonen in communities op ruim 40 eilanden en ze onderhouden ruim 200 eilanden voor toeristen welke zorgen voor een grote bron van inkomsten. We hebben gekozen voor het eiland Chichime en ons verblijf hier betekende back to the basic. In totaal zijn we hier 5 dagen geweest en onze slaapplak bestond uit een hangmat in een bamboehutje met rieten muren. De indianen vrouwen koken drie keer per dag een maaltijd (voornamelijk verse vis) voor ons. Onze dagen bestaan voornamelijk uit niks doen, lezen, snorkelen, rondje om het eiland lopen, voetballen en volleyballen en af en toe een boot naar een ander eiland. Na 4 maanden reizen, met de grote backpacks slepen, drukke steden en vele lange busreizen, nu dus alleen maar relaxen. Een hele omschakeling….. Wat is het hier prachtig mooi, wit strand, helder blauw water, her en der een palmboom, mooie koraal, zeesterren en uitzicht op en parelwit mini strandje met 1 palmboom. ’s Avonds wordt er een kampvuur gemaakt en worden de blikjes bier, wijn en rum tevoorschijn gehaald samen met de gitaren, een trompet en een blokfluit. Wat een geweldige avond en een geweldige sfeer. Een beter einde van onze reis kunnen we ons niet voorstellen…

Een van de dagen zijn we met de boot naar een ander eiland met een indianendorp geweest. Het hele eiland staat vol met kleine bamboe hutjes, overal lopen vrouwen in gekleurde kleding met een gouden ring door hun neus en tweehonderd gekleurde armbandjes om hun enkel. Om het eiland varen houten bootjes, gemaakt van een boomstam, waarin de mannen van de Kuna’s zitten te vissen met speren. Op dit eilandje staat ook een klein museum en een gids verteld ons van alles over de gebruiken en tradities van deze indianen. We zijn alle drie behoorlijk onder de indruk, een indrukwekkende dag!!

En nu, zittend met onze voeten in het blauwe water op een van de mooist bedenkbare bounty eilanden, laten we alles van de afgelopen 4 maanden nog een keer aan ons voorbij gaan.  4 maanden waarin we ontzettend veel gezien en meegemaakt hebben en heel veel leuke mensen vanuit de hele wereld hebben ontmoet. Maar ook 4 maanden:

v  Waarin Raymond 7 zonnebrillen versleten heeft. Kwijt, kapot, vergeten, etc.

v  Waarin we op 42 plekken geslapen hebben.

v  Waarin we 17 nachten doorgebracht hebben op zee. Soms een beetje zeeziek maar over het algemeen ging het best goed.

v  Waarin we ruim 20.000 kilometer gereisd hebben.

v  Waarin we ongeveer 275 uur doorgebracht hebben in de bus, waarvan we 12 keer in de nachtbus geslapen hebben.

v Waarin we ontettend veel dieren gezien hebben, waarvan de blue whale met zijn 35 meter de grootste was

En met af en toe momenten van tegenslag of een beetje heimwee, maar bovenal waarin we ontzettend hebben genoten. Nu is het ook genoeg geweest, voor ons het juiste moment om naar huis te gaan. Met heelveel ervaringen rijker stappen we donderdag voldaan in Ecuador op het vliegtuig om vrijdagavond onze voeten weer op Nederlandse bodem te zetten. We hopen dat we jullie via de website een beetje een beeld hebben kunnen geven en mee hebben kunnen laten genieten van onze reis en alle ervaringen. We hebben het in ieder geval met plezier gedaan en hebben elke keer weer genoten van alle reacties en berichten vanuit Nederland via de website, e-mail, whatsapp of op welke manier dan ook. Bedankt daarvoor!! Hoe cliche dan ook, maar aan alles komt een eind dus ook aan deze reis, een ervaring waarvan we ontzettend blij zijn dat we die samen hebben mogen meemaken en die we nooit meer zullen vergeten.  Woensdag zetten we Sebastiaan weer op het vliegveld naar Nederland en vliegen we zelf terug naar Ecuador waar we de laatste nacht in Guayagul zullen slapen voordat we in het vliegtuig naar Nederland stappen (via Madrid en Dusseldorf).

Voor de laatste keer, groetjes vanuit de prachtige San Blas eilanden in Panama en tot snel. We kijken er naar uit om iedereen weer in levende lijve te zien de komende weken. Tot dan!!

Hasta Luego!

Raymond & Elise

#9 Niké 31-05-2013 08:36

Wat gaat de tijd snel, vier maanden al voorbij?! Geweldige ervaring hebben jullie opgedaan! Bedankt voor het delen van die ervaring. Mooi om te lezen en te bekijken via de prachtige foto’s! Groetjes Niké

#8 Michael en Wendy 29-05-2013 06:58

Wat een geweldig verhaal weer! We wensen jullie de laatste dagen nog veel plezier. Geniet nog even lekker van al het moois dat jullie hebben gezien en hebben meegemaakt. Tot snel!
Groetjes Michael en Wendy

#7 Kees Vrijmoed 29-05-2013 05:51

Een mooi afsluitend berichtje van jullie. Dat worden aan paar avondjes foto’s uitzoeken. Tot ziens.  :-)

#6 Rob & Jeroen 28-05-2013 18:59

Waanzinnig!!! Wat een heerlijk einde van jullie reis en jullie hebben ons weer helemaal lekker gemaakt voor het laatste stuk wat wij nog voor de boeg hebben (helaas zonder Panama dan). Geniet van de laatste dagen, pak die Zuid-Amerikaans e zon nog even goed mee, drink er nog een goed glas op en koop nog een paar Ray(mond)-Bans op de markt in Quito voor de komende maanden, die zijn hier echt goedkoper dan in Nijverdal  :-)

#5 Melanie 28-05-2013 18:34

Wauw! Weer een super mooi verhaal en die foto’s… wat een plaatjes! Een reis om nooit meer te vergeten inderdaad! Alvast een goede terugreis! Lfs, Melanie

#4 jelle en henrike 28-05-2013 17:42

Wat?? 4 maand alweer voorbij? Blijven jullie wel deze verslagen maken met mooie foto’s?

Ff serieus, wat hebben we genoten van de verslagen en de foto’s. Soms een beetje jaloers (vooral op het zien van een walvis) ook wel maar het is jullie gegund. Ik kijk alweer uut naar de vrimibo. Tot snel

#3 Kim 28-05-2013 16:43

Ziet er weer geweldig uit! Ben ook wel blij dat jullie weer bijna thuis komen

#2 Leonie 28-05-2013 13:57

Wauw mooie foto’s en goed verhaal weer! Geniet nog heel even en tot zaterdag!! 🙂

#1 John 28-05-2013 13:34

Hoi Elise en Raymond, de afsluiting van jullie wereldreis en de samenvatting die jullie gemaakt hebben, heb ik weer met veel plezier gelezen. Wat zijn die vier maanden voorbij gevlogen! Alvast welkom terug in Nederland en neem vooral de nodige zonneschijn en zomerse temperaturen mee. Tot volgende week op kantoor  :lol:  ;-)  8)Hartelijke groet, John