Van tropische stranden naar witte bergen

gemaakt op woensdag 20 februari 2013

Na onze belevenissen in Rio de Janeiro was het tijd om de bus te nemen naar onze volgende bestemming; de Iguazu watervallen. Dit zijn gigantische watervallen (ongeveer 275)welke op de grens tussen Brazilie, Argentinie en Paraguy liggen en hebben breedte van ongeveer 3 kilometer.

Om hier te komen hadden we een lange busreis van 22 uur (wat uiteindelijk 25 uur werd) voor de boeg. Deze reis is ons echter heel erg mee gevallen. Prima stoelen welke bijna helemaal plat konden en regelmatig stops onderweg. Eenmaal aangekomen in Foz de Iguazu kwam het met bakken uit de lucht en is het de dagen erna ook vrijwel niet meer droog geweest. Dat heeft ons echter niet tegen gehouden om een geweldige tijd te hebben. De 1e dag zijn we naar de Braziliaanse kant geweest. Vanaf deze kant heb je meer een totaalbeeld van de watervallen en kom je via verschillende wandelroutes op prachtige uitzichtpunten. De tweede dag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen geweest. Vanaf deze kant komt je heel dicht wij de watervallen en vooral de loopbrug welke eindigt boven de Garganta del Diablo (Duivels keel) , het punt waar alle watervallen samenkomen en met enorm lawaai en geweld naar beneden storten, was erg indrukwekkend. Een tijdlang hebben we hier staan genieten, zo bijzonder. Onbeschrijfelijk mooi, niet op papier te verwoorden maar hopelijk geeft het filmpje een beetje een idee. Her en der hebben we mooie dieren gespot en onze dagen hier werden afgesloten met een Toekan die overvloog.

Na de watervallen was het tijd voor een wederom een lange busreis. Ditmaal eentje van 19 uur met als eindbestemming Buenos Aires. Een nog luxere versie met drinken en eten (wat een beetje deed denken aan het vliegtuigeten van 15 jaar geleden), heel veel actuele films en jawel, er was zowaar ook nog Bingo tijd. Ideaal om onze pas verworven Spaanse talenkennis te oefenen met de getallen.

Buenos Aires, de stad van de tango. En dat hebben we gezien. Regelmatig stonden er op straat mensen vol passie te dansen. Waar muziek klonk, werd gedanst. Een bijzonder groene en prachtige stad met circa 3 miljoen inwoners. Overal parken, mooie oude gebouwen, beelden en fonteinen. We hebben de dagen besteed met rondlopen, genieten van de mooie omgeving en uiteraard diverse bezienswaardigheden bekijken. Vooral de wijk Boca met de gekleurde huizen en San Telmo, de oudste wijk van de stad met overal Tango en een gigantische zondag markt, hebben veel indruk achter gelaten. Daarnaast konden het kerkhof met decadente graven waaronder die van Evita Peron, Casa Rosada, een theater omgebouwd tot boekenwinkel en de moderne haven Puerto Madero niet ontbreken op ons te zien lijstje.

Ondanks dat we vooraf door velen gewaarschuwd zijn voor de criminaliteit in Zuid Amerika, valt ons de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de mensen hier echt op. Iedereen is bereid te helpen en als je maar even met de kaart op straat staat te kijken komen ze zelf  al naar je toe om te helpen. Toen wij in een van de parken allebei tegelijk (?!) aan de achterkant ondergepoept waren door duiven, waren we dan ook helemaal niet verbaasd dat er gelijk een hele vriendelijke lokale mevrouw aan kwam die toevallig doekjes en water in haar tas had om schoon te maken. Diezelfde mevrouw vonden we ineens een heel stuk minder aardig toen we, terug in ons hostel, te horen kregen dat een aantal andere mensen dit ook hadden gehad en dat die een veel gebruikte succesvolle berovingstruc is. Iemand spuit een of ander groen spul op je rug, zodat je afgeleid bent. Daarna komt iemand anders je zogenaamd heel attent helpen met schoonmaken en als je niet goed oplet ben je dan al je spullen kwijt. Wij hadden geen waardevolle spullen bij ons, dus bij ons is het gelukkig goed afgelopen (behalve dat we de kleren weg kunnen gooien omdat het spul er niet meer uit te krijgen is). Maar het heeft er wel voor gezorgd dat we toch met een wat ander oog naar deze vriendelijke mensen kijken.

Nu, na een vliegreis van bijna 4 uur, zitten we in Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. 3 graden, wat een verschil met gisterochtend in Buenos waar het nog 35 graden was. Als we nu naar buiten kijken, hebben we aan de ene kant prachtig zicht op besneeuwde bergtoppen en aan de andere kant het Beagle kanaal. We zijn hier voornamelijk naartoe gekomen met 1 doel, een reis naar Antarctica boeken. Bij aankomst zijn we gelijk op pad gegaan. En na een aantal uren zoeken, hebben we gevonden wat we zochten; een mooie aanbieding voor een 9/10 daagse trip. Als alles goed gaat vertrekken we op 27 februari naar Antarctica; een droom die uitkomt! Maar voordat het zover is, hebben we eerst nog een week in Ushuaia. Een plaats met een mooi nationaal park (Tierra del Fuego), diverse excursiemogelijkheden en gezellige barretjes en restaurantjes.

Tot de volgende keer!

Liefs Raymond & Elise

#12 Nick 07-03-2013 11:07

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal beleven en zien, en een nat park bij Foz de Iguazu. Maakt niks uit je wordt drijfnat daar van alle damp die van die watervallen afkomt. Nu in Antartica super cool…Keep on Going and bring us the news!!

#11 Erik 23-02-2013 23:39

Prachtige kleurrijke foto’s en een mooi reisverslag. Heel leuk om te bekijken en lezen. Veel plezier!

#10 Jelle, Henrike,Sjors 23-02-2013 07:09

Aan de ontbijttafel jullie avonturen voorgelezen. En avonturen zijn het! Mooie verhalen en foto’s en ook de ‘duivenpoep truc’ is een mooi verhaal voor later. Ben erg benieuwd wat Antarctica (en de reis er naartoe jullie gaat brengen. Veel plezier en samen genieten! Maar volgens mij gebeurt dat al maximaal.  :lol:

#9 Tonny 22-02-2013 07:26

Elise Raymond, Schitterende verhalen en daarbij ook nog prachtige foto’s en video’s. We krijgen zo een heel goed beeld van jullie reis. Ik blijf het zeer geboeid volgen. Heel vceel plezier en ben nu al benieuwd naar de foto’s van Antartica. Groetjes.

#8 Joost en Jacintha 22-02-2013 00:57

Een mooi verslag. Ik vond het ook super om even te skypen.
Jullie zien er echt super ontspannen en gelukkig uit, heerlijk om te zien! Heel veel plezier komende week in Ushuaia!
Liefs xxxx Ohja we zijn stiekem best trots jullie!!!

#7 Marga 21-02-2013 07:42

Hoi Raymond en Elise wat een indrukwekkend verhaal om te lezen. Veel Plezier Carel en Marga

#6 John de Gier 21-02-2013 07:24

Genieten deze ervaringen, uiteraard met uitzondelijk van de zgn. behulpzame vrouw. Een bekende truuk  :cry:
Ik ben overtuigd dat jullie na terugkomst de auto weg doen en een busabonnement zullen nemen  :lol: Geniet lekker verder, groetjes

#5 Tineke 20-02-2013 20:12

Weer een mooi avontuur ik een schitterend land waar de meeste van ons nooit zullen komen. Blijf vooral schrijven en foto’s maken, dan zijn we in ieder geval een klein beetje buiten Europa  :-) En Antartica hebben jullie niets over gezegd !! Genieten geblazen laat ons allemaal smullen en dromen van jullie uitgekomen dromen  8) Enjoy and take care xxx

#4 Femke 20-02-2013 20:04

Yeah het is gelukt! Volgende week Antartica! Super zeg!  :-)

#3Pascal 20-02-2013 19:39

Super weer om te lezen en fijn dat t gelukt is!

#2 Rob 20-02-2013 18:52

Wow! Fantastisch zeg! Wat een trip, nu al 🙂

#1 george 20-02-2013 18:02

Nou elise en raymond dat is weer.een prachtig verhaal waarin jullie aangeven er flink van te genieten. Prachtig vooruitzicht om naar antartica te gaan. Veel plezier tijdens jullie tocht en uiteraard nog eerst een weekje genieten in Ushuaia.